Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (Türk PDR-DER) tarafından yayınlanan Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, uluslararası hakemli bir dergidir.
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi; kamu yararı gözeterek toplumun ruh sağlığı, mutluluğu ve gelişimine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, dergi aşağıdaki hususları önemsemektedir:
* Bir sivil toplum kuruluşu olan Türk PDR’nin kuruluş amaçları ve sosyal sorumluluk politikaları kapsamında bireyleri, aileleri ve psikolojik danışma alanı çalışanlarının gelişimlerini sağlamak.
* Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının gelişmesine ve mevcut sorunları çözme potansiyeline katkı sağlamak.
* Bireylerin ve özellikle çocukların ve gençlerin psikolojik yardım ve rehberlik ihtiyaçlarına yönelik teorik ve uygulamalı araştırmalara ev sahipliği yapmak.
* Ülkemizde ve dünyada her bireyin psikolojik iyi olma durumlarına katkı sağlama, kişisel ve eğitsel gelişimine destek olma, kariyer planı için katkı üretme, aile rehberliği ve danışmanlığı sunma, bireyi tanıma ve psikolojik danışmanların mesleki becerilerinin gelişimine katkı sağlayacak bilimsel araştırmalara ev sahipliği yapmak.
* Okulöncesi eğitimden yükseköğretime kadar tüm eğitim kademelerindeki alanı ile ilgili sorunlara somut çözüm önerileri sunan, ağırlıklı olarak Milli Eğitim Bakanlığı bunun yanı sıra Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, İŞKUR gibi kurumlarda ve özel psikolojik danışma merkezlerinde çalışan psikolojik danışmanların ve akademisyenlerin profesyonel gelişimlerine katkı sağlayan akademik çalışmaların yaygınlaştırılmasına hizmet etmek.
* PDR uzmanlarının mesleki gelişimlerini ve eğitimlerini daha nitelikli kılmak için uluslararası ve disiplinler arası işbirliği kurmak ve bu işbirliğini sürdürmek.
Türk PDR Dergisi yayın odağına, Okul PDR hizmetlerini geliştirme, daha nitelikli PDR eğitimi verme, alan çalışanlarının gelişimlerini destekleme, yenilik üretimi ve transferi ile ilişkili disiplinlerle ortak çalışma içeriği üretmeyi almaktadır. Özellikle, Türkiye ve Dünyada gittikçe önemi artan PDR alanı için sürdürülebilir bir gelişim ve ortak akıl üretiminde aracılık rolü üstlenmeyi öncelemektedir.
Ayrıca amaçları doğrultusunda Türk PDR Dergisinin yayın odağında;
* Okul psikolojik danışmanlarının profesyonelleşmesine katkı sağlayan,
* Okul PDR uygulamalarına doğrudan katkı sağlayarak teori ve uygulama arasında köprü olan,
* Okul ve toplum ekosistemi ile ilgili bütüncül PDR hizmetlerine yeni bakış açısı sunan,
* Türkiye'nin yerel ve güncel PDR alan ve gelişim sorunlarına hem kendi özelinde değerlendiren hem de uluslararası karşılaştırmalarla inceleyen,
* PDR alanının yöntem bilim ve araştırma potansiyelinin gelişimine katkı sağlayan,
* Mesleki ilke, değer, sorumluluk ve etik kodların gelişmesine katkıda bulunan,
* PDR alanı çalışanlarının kullanacağı araç, uygulama ve yöntemlerin gelişimine katkı sağlayan,
* PDR alanının entelektüel ve bilimsel birikimini artırmaya yönelik çalışmalar yer almaktadır.
Bunların yanı sıra, aşağıdaki bağlamlarda üretilen çalışmalar da Türk PDR Dergisi 'nin yayın kapsamında yer almaktadır:
* Okulöncesi, temel eğitim ve ortaöğretim kademelerinde eğitimin PDR bağlamında temel problemlerini ve uygulamalarını irdeleyen, geliştiren çalışmalar.
* Aktif görev yapan PDR uzmanları ve diğer profesyonellerin yeterliklerini ve eğitim stratejilerini geliştirmeye yardımcı olan çalışmalar.
* Okul psikolojik danışmanı/rehber öğretmen adaylarının daha nitelikli alan çalışanı olmalarını amaçlayan, eğitim modellerini irdeleyen içeren çalışmalar.
* Kişisel, eğitsel ve mesleki rehberlik ve danışma bağlamında yenilik ve uygulamalı çalışmalara yer veren araştırmalar.
* Meta-analiz, içerik analizi, profil analizi ile büyük araştırma grupları veya örneklemlerle gerçekleştirilmiş ilişkili çalışmalar.
* Teorik de olsa PDR alanı için yeni bir model, strateji geliştiren ve değerlendiren çalışmalar.
* Aile rehberliği ve danışmanlığını geliştiren ve destekleyen çalışmalar
* Multidisipliner ve transdisipliner çalışmalar.
* PDR okul uygulamaları veya akademik araştırmalarda kullanılabilecek nitelikli ölçme araçları geliştirmeye yönelik araştırmalar.
* Bireysel farklılık ve gelişim süreçlerini inceleyen araştırmalar.
* PDR uygulamalarını geliştirmeye yardımcı teknoloji entegrasyonu çalışmaları.
2020 yılından itibaren Türk PDR Dergisinin yayım dili yalnızca İngilizcedir.
Türk PDR Dergisi'ne gönderilecek çalışmalar Microsoft Word formatında serbest gönderim olarak hazırlanabilir. Çalışmalar değerlendirme aşamasında kabul alması durumunda profesyonel sayfa düzeni hazırlanmaktadır. Bu kapsamda yazarlar çalışmalarını okunabilir ve anlaşılır bir formatta serbest şekilde gönderebilirler.
Türk PDR Dergisi Yayın Kurulu, makale sayfa sayısı veya kelime sayısı ile ilgili sınırlama getirmemektedir. Ancak yayın kurulu veya bilim kurulu çalışmanın niteliğini kaybetmeden kısaltılabileceği yönünde görüş belirtebilir.
Her çalışma sırasıyla aşağıdaki ana başlıklardan oluşmalıdır;
Başlık (Türkçe ve İngilizce)
Çalışmanın başlığı, içeriğini açık şekilde yansıtmalı ve kapsayıcı nitelikte olmalıdır. Bağlaçlar hariç her kelimenin baş harfi büyük yazılmalıdır.
Öz (Türkçe ve İngilizce)
Çalışmanın amacını, kapsamını, yöntemini, sonuçlarını, öne çıkan yanlarını ve özgün değerini açık ve kısa bir şekilde yansıtmalıdır. En çok 150 kelimeden oluşaca şekilde yapılandırılmalıdır.
Anahtar Kelimeler (Türkçe ve İngilizce)
Çalışmanın bütünlüğünü yansıtan en az 3 en çok 5 anahtar kelime belirlenmelidir.
Giriş
Araştırma konusunun temeli, çalışmanın bölümlerine yönelik özet bilgi, bilimsel alanyazındaki karşılığı, araştırmanın önemi, araştırma problemi ve amaçları giriş kısmında detaylandırılmalıdır.
Yöntem
Araştırmanın türü, araştırma grubu, veri toplama araçları, geçerliği ve güvenirliği, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, sınırlılıkları, gerekli ise etik kurul onayı yöntem kısmında detaylandırılmalıdır.
Bulgular
Araştırmada elde edilen bulgular; çalışmanın amacı ve problemini destekler nitelikte ve bütünlüğü koruyacak biçimde ilgili tablo, şekil, grafik veya resimlerle açıklanmalıdır.
Tartışma *
Araştırmanın önemi ışığında, elde edilen bulgular alanyazın ve yazar yorumları ile tartışılmalıdır.
Sonuç *
Sonuç kısmında tartışmalar ışığında ortaya çıkan ana fikirler açıklanmalıdır.
Öneriler *
Çalışmanın tartışma ve sonucuna uygun önerilerde bulunulmalıdır. Ayrıca alanyazına katkı sağlayacak, gelecekte yapılabilecek çalışmalara ve alandaki uygulamalara yönelik önerileri de içermelidir.
Teşekkür **
Araştırmanın ortaya çıkarılması aşamasında küçük katkı sağlamış kişi veya kurumlara teşekkürler belirtilmelidir.
Kaynakça
Kaynakça APA 6 kaynak gösterme esasları doğrultusunda hazırlanmalıdır. Metin içi gönderme ve atıflar tam metnin diline uygun verilmelidir. Türkçe tam metin için Türkçe kaynak gösterme usul ve esasları, İngilizce tam metin için İngilizce kaynak gösterme usul ve esasları dikkate alınmalıdır.
Font ailesi Palatino Linotype ve satır aralığı 3 nk olacak şekilde verilmelidir. Girinti 4. Harf altına gelecek şekilde verilmelidir.
Ekler **
Ek tablo, şekil, grafik ve resimler kaynakça sonrasında yeni bir sayfada verilmelidir. Her bir ek için Ek 1., Ek 2. gibi sınıflandırılmalı ve her bir ek ayrı ayrı başlıklandırılmalıdır.
** Teşekkür ve Ek bilgileri yer alması durumunda bu başlıklar Giriş, Yöntem gibi ana başlık şeklinde verilmelidir.
Tablo ve Şekiller
Tablo ve Şekil başlık ve metin özellikleri aşağıdaki örnek yapı dikkate alınarak verilmelidir.
Tablo ve Şekillerden öncesine ve sonrasına 12 nk boşluk verilir.
Tablo başlıkları ve metin 10 Punto
Tablo ve Numarası Koyu Örn. Tablo 1. Tablo Başlığı
Şekil eğer grafik ve düzenlenebilir bir formatta ise başlık ve iç metinler 10 punto
Şekil ve Numarası Koyu Örn. Şekil 1. Şekil Başlığı
Şekiller bir resim veya düzenlenemez bir görsel içeriyorsa 300 DPI çözünürlüğünde Word içerisinde aktarılmalı ve Makale Gönderme basamaklarının 4. Basamağında Ek Bir Dosya Yükle seçeneği ile orijinal şekil yüklenmelidir.
KAYNAKÇA ÖRNEKLERİ
Kitap
Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (20. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Gönderme: (Büyüköztürk, 2014, s. 194)
Kitap İçi Bölüm
Bayır, D. (1997). USMARC uygulamasına genel bir bakış. B. Yılmaz (Yay. Haz.). Kütüphanecilik Bölümü 25.Yıl'a armağan içinde (s. 199-218). Ankara: Hacettepe üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü.
Gönderme: (Bayır, 1997, s. 207)
Çeviri Kitap
Lewis, B. (2000). Modern Türkiye'nin doğuşu (M. Kıratlı, çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Gönderme: Lewis, 2000, s. 12
Makale
Karakelle, S. (2012). Üstbilişsel farkındalık, zeka, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-250. doi:10.15390/EB.2014.3078
Gönderme: (Karakelle, 2012, s. 245)
Elektronik Makale
Karakelle, S. (2012). Üstbilişsel farkındalık, zeka, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-250. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/779/376 adresinden erişildi.
Gönderme: (Karakelle, 2012, s. 240)
Tez
Mantar, E. (2003). Kütüphanecilikte sürekli eğitim: Ankara'da bulunan üniversite kütüphaneleri üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe üniversitesi, Ankara.
Gönderme: (Mantar, 2003, s. 67)
Bildiri
Çakmak, T. ve Körpeoğlu, H. (2012). Web content management within the organizational identity framework: A Study for Hacettepe University Department of Information Management web content management system. BOBCATSSS 2012 Information in E-motion 23-25 Ocak 2012 içinde (s. 91-93). Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
Gönderme: (Çakmak ve Körpeoğlu, 2012, s. 92)
Web Sayfası
UNESCO. (2013). World Heritage list. http://whc.unesco.org/en/list adresinden erişildi.
Gönderme: (UNESCO, 2013)
ETİK POLİTİKALAR
Yayın Etiği
Yazarların Etik Sorumlulukları
Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
Türk PDR Dergisi editör ve alan editörleri, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" rehberleri temelinde aşağıdaki etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır:
Genel görev ve sorumluluklar
Okuyucu ile ilişkiler
Editörler tüm okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcıların ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve deneyim beklentilerini dikkate alarak karar vermelidir. Yayınlanan çalışmaların okuyucu, araştırmacı, uygulayıcı ve bilimsel alanyazına katkı sağlamasına ve özgün nitelikte olmasına dikkat etmelidir. Ayrıca editörler okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılardan gelen geri bildirimleri dikkate almak, açıklayıcı ve bilgilendirici geri bildirim vermekle yükümlüdür.
Yazarlar ile ilişkiler
Hakemler ile ilişkiler
Yayın kurulu ile ilişkiler
Dergi sahibi ve yayıncı ile ilişkiler
Kalite güvencesi
Etik kurullara teşvik
Editörler; değerlendirilen çalışmalarda insan ve hayvan haklarının korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan deneklere ilişkin etik kurul onayı, uluslararası değerlendirme kurulu gibi izinlerin olmadığı durumlarda çalışmayı reddetmekle sorumludur. Özellikle Türk PDR Derneği alanın doğası gereği hassasiyetle izlediği ve üzerinde durduğu esasları temsil edecek şekilde mesleğin etik gereklerinin makalelerde her bir işlem ve alan için tanımlanmasını önemli görür. Gerekli durumlarda ek belge, kanıt ve açıklama isteme hakkını saklı tutar. Editörlerin makul bir süre içerisinde sağlanamayan belgeler için gerekli işlemleri yapma hakları ilan ederler
Olası suistimal ve görevi kötüye kullanmaya karşı önlem
Editörler; olası suistimal ve görevi kötüye kullanma işlemlerine karşı önlem almakla yükümlüdür. Bu duruma yönelik şikâyetlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi konusunda titiz ve nesnel bir soruşturma yapmanın yanı sıra, konuyla ilgili bulguların paylaşılması editörün sorumlulukları arasında yer almaktadır.
Akademik yayın bütünlüğünü sağlamak
Yapıcılık ve tartışmaya açıklık
Şikayetler
Editörler; yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikâyetleri dikkatlice inceleyerek aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde yanıt vermekle yükümlüdür.
Politik ve Ticari kaygılar
Dergi sahibi, yayıncı ve diğer hiçbir politik ve ticari unsur, editörlerin bağımsız karar almalarını etkilemez.
Çıkar çatışmaları
Editörler; yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Yayıncının Etik Sorumlukları
Etik Olmayan Bir Durumla Karşılaşırsanız
Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisine gönderilen makaleler için ilk başta herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Ancak Türk PDR Dergisinde hakem süreci tamamlanıp yayına kabul edilen makalelerden mizanpaj, dil kontrolü ve basım süreçleri için 300 TL talep edilmektedir. Bu ücret Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği hesabına aktarılmaktadır. Ayrıca Türk PDR Dergisi’nin yayıncısı olan Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, hiç bir kütüphane veya okuyucudan yayınlanan elektronik makalelere erişim için abonelik ve ücret talep etmeyeceğini taahhüt etmektedir. Bununla birlikte, Türk PDR Dergisi'ne gönderilen çalışmaların aşağıda sıralanan maddi yükümlülükleri, yazarların sorumluluğundadır:
• Türk PDR Dergisi'nde çalışmalar Türkçe veya İngilizce dillerinde tam metin olarak yayınlamaktadır. Dergi bu kapsamda herhangi bir çeviri hizmeti vermemekte, ancak yönlendirme amacıyla yazar(lar)a çeşitli akredite firmalar önermektedir.
• Alan editörleri veya hakemlerden gelen öneriler doğrultusunda, Türk PDR Dergisi Editörleri tarafından talep edilen dil editörlüğü veya redaksiyon işlemleri belirtilen firmalardan alınır.
• Değerlendirme süreci sonucu yayına kabul edilen tüm çalışmaların intihal denetimi, mizanpaj ve dizgi, kaynakça, gönderme ve atıf kontrolü ile düzenlemelere ilişkin işlemlerin maddi sorumluluğu yazarlara aittir.
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.